وزن کیزیلما در هنگام تیک آف حداکثر برابر با ۸.۵ تن است که شامل ۱.۵ تن مهمات بوده و شکلی شبیه به یک جت جنگنده کوچک و سرنشین دار، اما بدون کابین خلبان دارد.
این هواپیمای بدون سرنشین که توسط یک موتور توربوفن Al-۲۵T اوکراینی ساخت کمپانی Motor Sich حمایت میشود، میتواند به سرعت کروز ۰.۶ ماخ تا حداکثر ۰.۹ ماخ برسد. این هواپیما تا ارتفاع عملیاتی ۳۰ هزار پایی پرواز میکند، شعاع عملیاتی ۵۰۰ مایل دریایی دارد و میتواند ۵ ساعت در هوا بماند. پهپاد ترکیهای دارای سطح مقطع راداری پایین (RCS)، آگاهی موقعیتی بالا با رادار آرایه اسکن شده الکترونیکی فعال (AESA) و برخاست و فرود کاملاً خودکار است. کیزیلما میتواند ماموریتهای هوا به زمین و هوا به هوا انجام دهد. بایکار در حال برنامه ریزی برای توسعه دو مدل مافوق صوت با استفاده از موتورهای پس سوز اوکراینی Ivchenko-Progress AI-۳۲۲ است.
این هواپیمای بدون سرنشین پرواز افتتاحیه خود را در دسامبر ۲۰۲۲ با موفقیت به پایان رساند و قابلیت برخاست و فرود در باند کوتاه را انجام داد که آن را برای استقرار روی یک ناو هواپیمابر ایده آل میسازد. کیزیلما قرار است روی کشتی تهاجمی آبی خاکی TCG Anadolu سوار شود که در ابتدا انتظار میرفت حامل جنگندههای F-۳۵B باشد که تحت برنامه جنگنده تهاجمی مشترک ایالات متحده به ترکیه داده میشدند. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا، ترکیه را به خاطر خرید سامانههای موشکی S-۴۰۰ از روسیه، از این برنامه کنار گذاشته است. در حال حاضر دو هواپیمای بدون سرنشین Kratos XQ-۵۸ Valkyrie ساخت آمریکا و Sukhoi S-۷۰ Okhotnik ساخت روسیه در حال توسعه هستند که ویژگیهایی مشابه با کیزیلما دارند.
...